Niespełna dwa lata minęły od głośnej akcji Lidla "Absolutna satysfakcja lub zwrot pieniędzy". Podczas niej klienci mogli zwrócić zakupiony produkt, który należał do marki Lidla, nawet jeśli został wcześniej otwarty. UOKiK wówczas obiecał przyjrzeć się sprawie po tym, jak firma przedwcześnie skończyła akcję z powodu zachowania klientów.
Przypomnijmy, że podczas tej promocji wielu klientów postanowiło wykorzystać tak skonstruowaną akcję promocyjną do tego, żeby kupić określone w regulaminie produkty, przepakować je lub zużyć i zwrócić puste opakowania, otrzymując zwrot pieniędzy.
- Chcielibyśmy poinformować, że podjęliśmy decyzję o zakończeniu z dniem 8 listopada 2016 r. promocji objętej „Zasadami zwrotów produktów marek własnych Lidla (artykułów spożywczych, chemicznych i kosmetyków)”. Przyczyną tej decyzji są przypadki wykorzystywania promocji wbrew jej celom - poinformował redakcję Bankier.pl rzecznik prasowy Lidla w listopadzie 2016 roku.
Niezadowoleni klienci zwrócili się z prośbą o interwencję do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dopiero niedawno wydał decyzję w tej sprawie. Według UOKiK-u przerwanie akcji okazało się nieuczciwą praktyką rynkową. Wobec tego zobowiązał Lidla do usunięcia skutków naruszeń przez wykonanie szeregu czynności, do których należą m.in.:
- organizację szkolenia na platformie e-learningowej dla konsumentów na tematy np. nieuczciwych praktyk rynkowych, praw konsumentów, praw odstąpienia od umowy, składania reklamacji;
- opracowanie testu, w którym jeżeli konsument uzyska przynajmniej 70 proc., będzie mógł odebrać bon w wysokości 25 zł na zakupy produktów oferowanych w sklepach Lidl, możliwość ta będzie przysługiwać jedynie 10 tys. pierwszych klientów. Szkolenie dostępne będzie przez 3 tygodnie pomiędzy 1 września a 15 listopada 2018 roku;
- organizację 8 szkoleń dla Rzecznika Konsumentów i pracowników ich biur na temat przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym oraz na temat sprzedaży konsumenckiej.
W podsumowaniu UOKiK podaje, że pomimo niektórych zachowań klientów Lidla, spółka powinna odpowiednio zabezpieczyć się przed nadużyciami przed wprowadzeniem takiej promocji.
WSZ

























































