We wrześniu w Polsce zarejestrowano blisko 50 tys. nowych samochodów osobowych, a w całym III kw. 2025 r. ponad 142,5 tys. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W obu przypadkach to najwyższe sezonowe wyniki w historii. To jednak nie wszystkie rekordy zanotowane w salonach.


Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie, po i tak dobrym sierpniu, w wynikach rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. Zgodnie z danymi PZPM, w ubiegłym miesiącu w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło 49 853 nowych osobówek – o 17,4 proc. więcej niż w sierpniu oraz o 20,2 proc. (+8,4 tys. szt.) więcej niż przed rokiem.
W całym III kw. 2025 r. w Polsce zarejestrowano 142 597 nowych samochodów osobowych – o 17,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nowych aut, zarówno we wrześniu, jak i III kw. 2025 r., zanotowano także więcej niż przed sześcioma i siedmioma laty – najlepszych dotąd dla polskich salonów.
Od początku roku w Polsce przybyło 427 908 nowych osobówek – o 7,3 proc., a nominalnie o ponad 29 tys. więcej niż przed rokiem. Rynek jest więc na dobrej drodze, by dobiegający końca rok był najlepszym w historii. W porównaniu z wciąż najwyższym wynikiem zanotowanym w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2019 r. tegoroczna liczba rejestracji jest o 4,2 proc., a nominalnie o 17,1 tys. egzemplarzy wyższa.
Zarówno w ujęciu rocznym, jak i w szczególności względem 2019 r. za wzrost liczby rejestracji odpowiadają przede wszystkim klienci indywidualni oraz rejestrujący auta na jednoosobowe działalności gospodarcze. W ujęciu rocznym liczba zarejestrowanych aut wzrosła o 9,3 proc. a względem pierwszych trzech kwartałów 2019 r. o 10,6 proc.
W przypadku firm rejestrujących samochody na REGON wzrost wyniósł odpowiednio: 6,4 proc. i 1,4 proc.
„Chińczyki” zakotwiczyły na 9 proc.
We wrześniu polscy klienci indywidualni, podobnie jak w poprzednich miesiącach, najczęściej montowali nowe tablice rejestracyjne na kiach sportage (719 szt. we wrześniu). Podium uzupełniły dwie toyoty: c-hr oraz pnąca się w górę rankingu w ostatnich miesiącach corolla cross, które zanotowały odpowiednio 500 oraz 499 zarejestrowanych egzemplarzy.
Rejestracje nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych – wrzesień 2025 |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba egzemplarzy |
Zmiana m/m [w proc.] |
1. |
kia sportage |
719 |
+33,1 |
2. |
toyota c-hr |
500 |
+34,8 |
3. |
toyota corolla cross |
499 |
+39,4 |
4. |
renault captur |
463 |
+100,4 |
volkswagen t-roc |
463 |
-4,9 |
|
6. |
toyota yaris cross |
455 |
-27,9 |
7. |
mg hs |
451 |
+39,6 |
8. |
toyota rav4 |
369 |
+50,6 |
9. |
dacia duster |
307 |
-1,0 |
10 |
toyota aygo x |
291 |
-0,3 |
dacia sandero |
291 |
+36,0 |
|
12. |
dacia bigster |
278 |
+75,9 |
13. |
skoda kamiq |
247 |
+44,4 |
14. |
toyota yaris cross |
227 |
-19,8 |
15. |
jaecoo 7 |
223 |
+14,4 |
16. |
mg zs |
219 |
-38,1 |
17. |
leapmotor t03 |
213 |
+38,3 |
18. |
byd dolphin surf |
212 |
+29,3 |
19 |
omoda 5 |
199 |
+15,0 |
20. |
hyundai tucson |
191 |
-51,5 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
W czołowej dwudziestce zestawienia znalazło się sześć modeli z Chin. To jej stali bywalcy w ostatnich miesiącach: mg hs, mg zs, ale także jaecoo 7, omoda 5 oraz notujący ostatnio wzrost zainteresowania modele: leapmotor t03 i byd dolphin surf, które niedawno zadebiutowały na polskim rynku.
Kia czy Toyota?
Walka o miano najpopularniejszego modelu wśród „Kowalskich” w ostatnich miesiącach roku najprawdopodobniej stoczą: kia sportage i toyota c-hr, które zanotowały odpowiednio 5987 i 5338 zarejestrowanych egzemplarzy. Autem roku wśród klientów indywidualnych najprawdopodobniej nie zostanie najpopularniejszy model ostatnich lat: toyota yaris cross (4979 szt.), której sprzedaż spadła w ujęciu rocznym o blisko 25 proc. Wyraźniejszy spadek spośród czołowych dwudziestu modeli zanotowała jedynie toyota yaris (-32,2 proc. r/r) oraz toyota corolla (-36,2 proc. r/r).
Spadek liczby rejestracji wszystkich toyot razem wziętych, ale wyłącznie wśród klientów indywidualnych, po trzech kwartałach wynosi 9,5 proc. Toyota zsuwa się jednak z wysokiego konia. Wciąż ma bowiem blisko 17 proc. udziałów w rynku, niemal dwukrotnie więcej od drugiej w zestawieniu Kii.
Jeszcze gorszy od ubiegłorocznego wynik notuje Skoda, która na podium ustąpiła miejsca wspomnianej Kii i Volkswagenowi, a w przypadku której spadek liczby rejestracji wynosi 22,8 proc. r/r.
Zarówno we wrześniu, jak i w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. najwięcej zarejestrowanych aut wśród firm odnotowano tradycyjnie w przypadku toyoty corolli oraz skody octavii. Łączny udział w rynku obu modeli wynosi 10 proc.
Rejestracje nowych aut osobowych przez firmy – wrzesień 2025 |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba egzemplarzy |
Zmiana m/m [w proc.] |
1. |
toyota corolla |
2 014 |
+22,1 |
2. |
skoda octavia |
1 898 |
+82,5 |
3. |
toyota rav4 |
709 |
+29,9 |
4. |
skoda superb |
618 |
-1,7 |
5. |
skoda scala |
588 |
+20,5 |
6. |
toyota yaris cross |
573 |
+46,2 |
7. |
toyota c-hr |
559 |
-20,3 |
8. |
toyota yaris |
556 |
-26,6 |
9. |
skoda kodiaq |
552 |
+70,9 |
10 |
audi q5 |
524 |
+14,2 |
11. |
volkswagen t-roc |
523 |
+28,5 |
12. |
bmw x3 |
512 |
+137,0 |
13. |
kia sportage |
499 |
+6,6 |
14. |
mercedes-benz glc |
495 |
+8,8 |
15. |
skoda fabia |
480 |
+35,2 |
16. |
toyota corolla cross |
472 |
+100,9 |
17. |
audi a3 |
434 |
+174,7 |
18. |
volkswagen golf |
428 |
+77,6 |
19 |
tesla model y |
427 |
+258,8 |
20. |
nissan qashqai |
426 |
+103,8 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
Na uwagę zasługuje pojawienie się w zestawieniu przedstawiciela Tesli, która w pierwszej połowie roku notowała głęboki kryzys liczby rejestracji - zarówno w Polsce, jak i na innych europejskich i światowych rynkach.
Firmy, w przeciwieństwie do klientów indywidualnych, nie sięgają tak często po „chińczyki”. W czołowej dwudziestce modeli nie znalazł się żaden, nie licząc należącego do chińskiego Geely volvo xc60 – najpopularniejszego auta z segmentu premium.
Pozostając przy autach z Chin, we wrześniu do bazy CEPiK trafiło 4419 takich pojazdów. Ich udział w rynku drugi miesiąc z rzędu otarł się o 9 proc.
Elektryki kradną tort hybrydom
Ósmy miesiąc z rzędu wzrósł z kolei udział aut elektrycznych. We wrześniu w Polsce zarejestrowano 4452 elektryków (najwięcej w historii), co przełożyło się na 8,9 proc. udziałów w rynku. Razem z hybrydami typu plug-in, zanotowano ponad 7,6 tys. aut na prąd, których udział, tak jak przed miesiące, przekroczył 15 proc.


Udział wszystkich aut z napędami niekonwencjonalnymi od pięciu miesięcy znajduje się powyżej 60 proc. Łącznie Polacy zarejestrowali we wrześniu ponad 31,2 tys. aut z napędami niekonwencjonalnymi.
Wspomniane elektryki zyskują na popularności jednak nie tylko kosztem aut benzynowych i diesli, ale także hybryd, których udział w rynku oscylujący na początku roku wokół 50 proc. spadł we wrześniu do 44 proc.
MKZ