Odsetek Polaków robiących zakupy w sieci wzrósł o 4 pkt. proc. do 77 proc. w 2021 roku w stosunku do 2020 roku – wynika z najnowszego badania „E-commerce w Polsce” przygotowanego przez Gemius.


Jak wynika z tegorocznego raportu, aż 77 proc. internautów dokonało przynajmniej raz zakupów online. Dominują wśród nich kobiety, osoby powyżej 35 roku życia, z wyższym wykształceniem i mieszkańcy największych miast.
"Kolejny rok wzrostu odsetka kupujących może wiązać się z pandemią COVID-19 i towarzyszącymi jej ograniczeniami w handlu tradycyjnym. Zapytaliśmy respondentów, czy w związku z wprowadzonym lockdownem zmienili swoje zachowania konsumenckie. Okazało się, że 30 proc. e-konsumentów kupuje w sieci więcej produktów, a 33 proc. robi zakupy przez internet częściej. Dla 13 proc. badanych online stał się kanałem pierwszego wyboru przy poszukiwaniu różnych produktów" - napisano w raporcie.
Gemius podał, że jako powód przeniesienia części zakupów do online’u respondenci podają przede wszystkim nieograniczoną dostępność sklepów internetowych. Doceniają również szybkość i opłacalność tego rodzaju zakupów, jak również ich bezpieczeństwo, szczególnie istotne w czasie pandemii.
Niekupujący online stanowią obecnie 23 proc. ogółu internautów, a przyczyny, dla których nie dokonują zakupów przez internet, wiążą się głównie z chęcią obejrzenia produktu przed dokonaniem transakcji oraz z przyzwyczajeniem do handlu tradycyjnego.
Pytani o kwestie, które mogłyby zachęcić ich do e-zakupów w przyszłości, niekupujący wskazywali najczęściej na niższe koszty dostawy i produktów oraz kody rabatowe dostępne online. W grupie niekupujących dominują najstarsi badani i osoby z mniejszych miejscowości oraz z niższym wykształceniem.
Podobnie jak w poprzedniej fali badania, najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym w procesie zakupów online jest obecnie laptop (78 proc. wskazań), jednak jego przewaga nad drugim w zestawieniu smartfonem wyraźnie stopniała. Dziś za pomocą telefonu kupuje aż 76 proc. badanych, a w najmłodszej grupie (osoby w wieku 15-24 lata) robi to aż 92 proc.
Raport przygotowany przez Gemius ukazuje się już po raz 9. W opracowaniu uwzględnione zostały zmiany zachowań e-konsumentów w związku z pandemią COVID-19. (PAP Biznes)
epo/ ana/



















































