Private bankig to oferta dla top-klientów instytucji finansowej, bez względu na rodzaj instytucji finansowej.
Private banking to oferowanie zamożnym klientom usług finansowych i powiązanych
Private banking to działania, które wymagają m.in. spersonalizowanego serwisu na zamożnych klientów w zakresie doradztwa finansowego, operacji na rynku pieniężnym, inwestowania
Private banking to ochrona i utrzymanie wartości majątku klientów poprzez administrowanie i zarządzanie częścią albo całością ich spraw finansowych i aktywów finansowych. Pod pojęciem ochrona rozumie się przy tym działania polegające na unikaniu błędów człowieka, a pod pojęciem utrzymania – działania polegające na unikaniu niekorzystnych zjawisk finansowych.
Private banking to kreowanie, ochrona i dystrybucja bogactwa w trakcie życia klienta i w przypadku jego śmierci, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu redukcji podatków.
Private banking to integracja finansowych produktów i usług doradczych w celu asystowania klientom w procesie akumulacji, ochrony i transferu bogactwa poprzez różne etapy finansowego cyklu ich życia.
Wyjmując zaś cechy wspólne dla wszystkich tych definicji profesor Leszek Dziawgo proponuje jedną wspólną definicję tematu: Private banking to zindywidualizowana i kompleksowa finansowa obsługa zamożnych klientów indywidualnych przez bank.
Nowoczesny private banking zapewnia także obsługę pozafinansową, jednakże kilka pojęć z tej definicji wymaga odrębnego wyjaśnienia.
Oferta zindywidualizowana – chodzi nie tylko o indywidualną i w gruncie rzeczy niepowtarzalną ofertę, na jaką może liczyć klient banków prywatnych, lecz także o to, że klient uzyskuje osobistego i jedynego doradcę, który będzie pilnował jego interesów.
Zamożny klient – w polskich warunkach do uzyskania statusu klienta VIP wystarczą stosunkowo niskie dochody, ledwie przewyższające średnią pensję krajową lub wręcz na granicy tej średniej. Tymczasem banki prywatne wyspecjalizowane w obsłudze zamożnych klientów mierzą zdecydowanie wyżej. W połowie 2006 roku poziom zamożności definiowano jako minimum 100 tys. płynnych aktywów finansowych lub miesięczne wpływy netto na poziomie 10 tys. PLN.
Kompleksowa obsługa – to pojęcie zdefiniować najtrudniej. Podczas gdy dla jednych banków będzie to oferowanie produktów różnych instytucji (kredytów, polis, funduszy) pod jednym dachem, dla innych będzie to także szczegółowe doradztwo np. podatkowe lub związane z inwestycjami w nieruchomości czy dzieła sztuki, o rynkach finansowych nie wspominając.
Inne pojęcia na które często natykamy się w private bankingu to także:
Wealth management – to inaczej zarządzanie bogactwem. Zwykle chodzi o ochronę zgromadzonego majątku oraz jego bezpieczne pomnażanie.
High-Net-Worth Individuals – to najzamożniejsza grupa klientów bankowości prywatnej. Leszek Dziawgo tłumaczy je jako „bardzo zamożni klienci indywidualni”. W polskich warunkach chodzi o osoby, które zgromadziły aktywa o wartości co najmniej kilku milionów złotych, powyżej miliona dolarów. Daje się jednak zauważyć także głębsze podziały w tej grupie. Very HNWI to osoby, które dysponują majątkiem między 5 do 50 mln dolarów, a ultra HNWI to klasa bogaczy powyżej 50 mln dolarów.
Klientów private bankingu można definiować nie tylko według posiadanego przez nich majątku, lecz także ze względu na okres, od jakiego legitymują się oni statusem bogacza. Czasem mogą to być pokolenia, czasem tylko tygodnie (np. po wygranej w loterii pieniężnej). Banki czasem przygotowują odrębne oferty dla różnych grup zawodowych – np. lekarzy, prawników czy artystów. Segmentacja klientów jest ważna w tym biznesie, bowiem różna będzie oferta banków np. dla arystokraty, a inna dla „nowobogackich” ponieważ tacy klienci wymagają odrębnej oferty produktowej. W polskich warunkach niewiele osób może pochwalić się pochodzeniem z rodziny zamożnej. Przeważająca większość majątków powstała w ostatnich dwóch dekadach i proces dziedziczenia fortun dopiero się rozpoczyna.
Źródło:Noble Bank



























































