Wyraźnie wzrosła liczba skarg zgłaszanych przez klientów portali randkowych - informuje Europejskie Centrum Konsumenckie Polska. Problemem jest przede wszystkim automatyczne przedłużanie konta i pobieranie z tego tytułu opłat - nawet w kwocie 200 czy 300 zł.
Eksperci ECK Polska zwracają uwagę, że izolacja z powodu pandemii koronawirusa sprzyja randkowaniu online. Wzmożone korzystanie z serwisów inicjujących takie e-spotkania spowodowało w marcu zwiększoną liczbę zgłoszeń od niezadowolonych klientów. Europejscy konsumenci zarzucają serwisom randkowym, najczęściej tym z Niemiec i Luksemburga, "nieustanne automatyczne przedłużanie założonych tam kont". Z kont nieświadomych tego mechanizmu konsumentów pobierane są w ten sposób opłaty z tytułu członkostwa.
Nie ma zakazu
Regulaminowym standardem praktykowanym w przypadki większości serwisów jest, że żeby zaprzestać korzystania z konta, należy w odpowiednim terminie, pisemnie wypowiedzieć usługę. W przeciwnym razie konto zostanie automatycznie przedłużone, a za to pobrana opłata z karty płatniczej, której dane należało udostępnić w procesie rejestracji.
Nie ma przepisów, które zakazywałyby internetowym serwisom automatycznego przedłużania ważności kont, a więc i pobierania opłat. Warunkiem jest jednak poinformowanie klienta o takim mechanizmie przed zawarciem przez niego umowy, czyli przed zaakceptowaniem regulaminu i założeniem profilu.
Tymczasem konsumenci przesyłają do ECK skargi, z których wynika, że komunikacja na temat automatycznego odnawiania kont nie zawsze jest tak przejrzysta, jak można by tego oczekiwać. "Tytuł maila z powiadomieniem zawiera inną informację, a sam komunikat znajduje się w ostatnim zdaniu wiadomości" - wynika z cytowanych przez Centrum Konsumenta wypowiedzi klientów portali randkowych.
Promocje źródłem problemów
Z informacji zebranych przez ECK wynika, że informacje o automatycznym mechanizmie odnawiania kont są podawane zwykle na kilku etapach - przy podawaniu numeru karty płatniczej, na etapie zakładania konta oraz w regulaminie. Kluczowa jest więc czujność po stronie konsumenta. Ta bywa jednak uśpiona, jeśli konsument zakłada konto, korzystając z jednej z licznych promocji w opłatach.
Zniżki odnoszą się jednak najczęściej tylko do początkowego okresu korzystania z serwisu randkowego, najczęściej pierwszego miesiąca od założenia konta. Niewypowiedzenie umowy w odpowiednim okresie spowoduje, że konto zostanie przedłużone - nie zawsze o miesiąc, czasami od razu o cały kwartał. Za taki okres korzystania z portalu zainkasowane zostanie często 200-300 zł.
Problem zyskuje dodatkowy wymiar, jeśli klient pierwszej opłaty dokonywał nie z karty, ale przelewem bankowym. Wówczas, podobnie zresztą, gdy na karcie wskazanej do płatności brakuje wystarczających środków, informacja o braku wpłaty zostaje przekazana do firmy windykacyjnej. "Konsumenci wskazują, że wówczas kwoty do zapłaty są znacznie wyższe – mogą wahać się w granicach nawet 600 zł" - podaje ECK.
Instytucja przestrzega: jeśli chcesz uniknąć automatycznego przedłużenia konta, wypowiedz umowę w terminie. Najczęściej (szczegóły należy sprawdzić w regulaminie wybranego przez siebie serwisu) trzeba to zrobić do 14 dni przed upływem bieżącej umowy.
MW

















































